Wraz z rowerową hossą w latach 70-tych ubiegłego wieku, powstawały kolejne firmy produkujące rowery. Jedną z nich stał się Trek, którego założycielami byli Dick Burke, prezes firmy Roth Co., dystrybutora sprzętu AGD i elektroniki z Milwaukee, oraz Bevill Hogg, właściciel sieci sklepów rowerowych, z których jeden znajdował się w pobliskim Madison.

Źródło: trekbikes.com

Po uzyskaniu wsparcia finansowego od spółki matki firmy Roth Co. – Intrepid Corporation ze stanu Wisconsin, Panowie uruchomili produkcję marki Trek w opuszczonym magazynie w mieście Waterloo w Wisconsin.

Firma zatrudniająca początkowo pięciu pracowników zaczęła ręcznie wytwarzać wysokiej jakości lekkie stalowe ramy rowerowe. To co od początku wyróżniło Treka to sposób dystrybucji swoich produktów. Sprzedaży rowerów odbywała się głównie za pośrednictwem specjalistycznych sklepów rowerowych, a nie ogólnych punktów sprzedaży detalicznej, dzięki czemu wizerunek od początku był budowany jako produkty dla prawdziwych fanów jazdy na rowerze.

Trek szybko stał się ulubioną marką na tym koneserskim rynku, a niezależne sklepy rowerowe pozostały najważniejszym punktem sprzedaży Treka.

Źródło: trekbikes.com

Firma błyskawicznie się rozwijała i dzielnie konkurowała ze swoimi konkurentami, głównie z krajów europejskich i Japonii. Szczególną popularność Trek zyskał na środkowym-zachodzie USA, ale już w roku 1978 był dostępny od wschodu do zachodu Ameryki, osiągając roczną sprzedaż na poziomie aż 750 000 USD.

Źródło: trekbikes.com

Jeszcze przed rozpoczęciem lat 80-tych ubiegłego wieku, Trek stał się potężniejszy niż jego spółka matka. Po przeprowadzce do nowych zakładów produkcyjnych w Waterloo rozpoczęto masową produkcję rowerów. Sprzedaż wzrastała wręcz lawinowo (minimum podwajana rok do roku) przez co zarząd firmy zdecydował się na zlecenie produkcji części swoich modeli tajwańskiej firmie.

 

Przełomowy dla marki Trek okazał się rok 1983, w którym postanowiono wejść na rynek rowerów górskich. Ponieważ był to dopiero początek ery tych modeli, które charakteryzowały się bardziej komfortowymi fotelami, grubszymi oponami Trek z modelem 850 zdominował go całkowicie. W 1984 roku osiągnięto sprzedaż na poziomie 45 000 rowerów, z czego główną część stanowiły rowery górskie. Również w roku 1983 Trek rozpoczął produkcję komponentów.

 

W tym okresie swojego istnienia firma Trek była jedną z niewielu amerykańskich firm, która opierała się przeniesienia całkowitej produkcji do Tajwanu. Choć koszty związane z produkcją w USA początkowo były znaczenie wyższe, to spółka stwierdziła, że jest w stanie zrównoważyć różnice kosztowe między produkcją rodzimą, a na Tajwanie poprzez oszczędności na wysyłce oraz poprzez likwidację licznych pośredników. Ponadto praca w Trek posiadała status hobbystycznej i bardzo przyjemnej przez co liczni pracownicy godzili się na niższą pensję i raczej skromne wynagrodzenie. Dzięki temu oraz dzięki stałemu rozwojowi spółki z kolejnymi latami była w stanie co raz mniej opierać się na imporcie.

Źródło: trekbikes.com

Po konflikcie ze współzałożycielem, Hogg opuścił Treka w 1985 roku, aby rozpocząć własną firmę rowerową w Kalifornii. Pomimo zmian, firma nadal rosła w imponującej tempie. W 1985 roku firma wprowadziła pierwszy aluminiowy rower miejski – model 2000, a już w 1986 pierwszy kompozytowy rower miejski – model 2500. W 1986 r. Sprzedaż wzrosła do 16 milionów dolarów.

 

Jednak dziesięć lat zaskakującego wzrostu nie przyszedł bez problemów. Chociaż sprzedaż pozostawała solidna, Trek zaczął doświadczać trudności w wielu obszarach. W efekcie tego do pracy operacyjnej powrócił Burke, który postawił na podejście: „Powrót do podstaw”, podkreślając rozsądne praktyki biznesowe i jakość usług. Jego nowe oświadczenie misji miało cztery składniki: „Produkuj produkt wysokiej jakości w konkurencyjnej cenie, dostarcz go na czas w pozytywnym środowisku”.

 

Nowe podejście Burke’a szybko zaczęło przynosić profity – zwiększyła się wydajność i marketing, a niesłabnąca reputacja Treka tchnęła w firmę nowe życie.

Sprzedaż podwajała się w każdym z kolejnych trzech lat. W 1987 roku Trek z powodzeniem wprowadził nową linię rowerów górskich, a ich popularność pomogła firmie sprzedać łącznie około 100 000 rowerów w 1988 roku.

 

Pod koniec lat 80’ Trek poszerzał swój asortyment o między innymi: odzież rowerową, rowery stacjonarne (Trek Fitness), linię rowerów dziecięcych (Jazz) oraz otworzyła pierwsze filie zagraniczne w Wielkiej Brytanii i Niemczech. W ciągu pięciu lat export stanowił 35% działalności firmy.

Sprzedaż Treka wzrosła do około 175 milionów dolarów w roku podatkowym 1991, a firma zatrudniała w tym czasie około 700 pracowników.

Źródło: trekbikes.com

Początek lat 90. ubiegłego wieku to dla Treka stała walka o prym w zakresie technologicznym. Przez całe lata 80’ firma aktywnie rozwijała zaawansowane materiały, które z czasem umożliwiały osiągnięcie maksymalnej lekkości połączonej z wytrzymałością przy produkcji ram. Przełomowy w tym zakresie okazał się rok 1992, w którym to opracowano optymalny proces laminowania z włókna węglowego.

Korzystając z procesu OCLV, Trek był w stanie wyprowdukować najlżejsze produkcyjne ramy na świecie, ważące  zaledwie 1,11 kg. Pierwszy rower karbonowy Treka to Model 5500, który został wprowadzony do sprzedazy w 1992 roku, a pierwsze rowery górskie OCLV, modele 9800 i 9900, zostały zaprezentowane rok później.

 

Początek lat 90. to również nasycenie się rynku rowerowego w USA. Palme pierwszeństwa przejęły rynki exportowe jak m.in. Japonia, gdzie sprzedaż wzrosła o około 40% w roku 1991. Od 1993 zwiększać się zaczynała również sprzedaż Treka w Europie.

 

Ponadto firma zaczęła koncentrować się bardziej na sprzedaży akcesoriów rowerowych. Począwszy od 1992 roku, Trek składał kaski z części zakupionych od innych firm w nowym zakładzie w Wisconsin. Do 1993 r. zakład produkował kaski w tempie około pół miliona rocznie, w 1992 r. Trek uruchomił również małą linię rowerów tandemowych.

 

W 1993 r. Trek kupił firmę Gary Fisher Mountain Bike Company, firma która zainicjowała istnienie rowerów górskich na świecie. Sprzedaż Gary Fishera wzrosła dziesięciokrotnie w pierwszym roku w ramach rosnącego imperium Treka, od 2 milionów dolarów do 20 milionów dolarów. W sumie sprzedaż firmy osiągnęła 230 milionów dolarów w 1993 r. Ten wzrost można ocenić jako spektakularny mając na uwadze czas w jakim nadszedł. Trek stał się liderem rynku w sprzedaży specjalistycznych rowerów. W tym czasie eksport wygenerował 80 mln USD sprzedaży, a firma prowadziła już siedem exportowych centrów dystrybucyjnych – jeden w Japonii i pozostałych sześciu w Europie.

 

Trek przekroczył granicę 250 milionów dolarów sprzedaży w 1994 roku. Do tego czasu firma produkowała 65 różnych modeli w swoich zakładach w Wisconsin, w tym rowery szosowe, górskie, hybrydowe i tandemowe. Trek rozszerzył w tym roku swoją działalność związaną z rowerami dziecięcymi, wprowadzając linię o nazwie Trek Kids. W 1995 roku w firmie Trek miało miejsce wiele ważnych wydarzeń. W tym samym roku firma otworzyła nowy, najnowocześniejszy zakład produkcyjny w Whitewater w stanie Wisconsin. Zakład w Whitewater, zdolny do produkcji 3000 rowerów dziennie, przyćmiewał inne fabryki firmy.

Źródło: trekbikes.com

PRZEJĘCIA W POŁOWIE LAT 90’tych

Trek wykupił także dwóch mniejszych konkurentów na rynku niszowym w 1995 roku: Bontrager Bicycles z siedzibą w Santa Cruz w Kalifornii i Klein Bicycles z Chehalis w stanie Waszyngton. Zakłady tych firm działały nadal po zakupie dokonanym przez Treka. Oprócz tego, dział marketingu firmy podpisał dziesięcioletnią umowę licencyjną z supergwiazdą wyścigów rowerowych Gregiem LeMondem, aby używać jego nazwiska na linii rowerów szosowych. Ponadto Trek wprowadził nową linię rowerów górskich z innowacyjną ramą w kształcie litery Y. Rama Y Treka otrzymała nagrodę „Outstanding Design and Engineering Award” od magazynu Popular Mechanics, a tajne służby USA kupiły nawet kilka rowerów z ramą Y do patrolowania terenów Białego Domu.

Źródło: trekbikes.com

W roku 1995 przychody Treka wzrosły do ​​327 mln USD, w dużej mierze nadal dzięki rowerom górskim. W roku 1996, Trek ujawnił, że nawiązał współpracę z  koncernem Volkswagen of America, aby utworzyć profesjonalny zespół kolarski. Partnerzy poszli nawet krok dalej i wprowadzili na rynek Volkswagena Jetta Trek, samochód, który był wyposażony w rower górski i stojak.

Źródło: trekbikes.com