Rowery brandowane logiem marki Arrow to rzadkość na polskich ścieżkach rowerowych jak i trasach MTB.
A szkoda, bo model Spyce to technologiczny majstersztyk począwszy od etapu planowania jego produkcji do samego jego wyprodukowania.

Pomysł wyszedł z ETH (Politechnika Federalna) – małego zespołu w Instytucie Budownictwa i Metod Budownictwa.
ETH Zurich chciała, aby specjalne właściwości włóknistych materiałów kompozytowych do budowy rowerów były użyte jeszcze lepiej. W Villiger-Velo technicy, wszyscy prywatnie ambitni motocykliści, znaleźli partnera jako producenta, który z kolei sprowadził niezależnego projektanta Daniela Irànyi (27 l.) z Thun.

Każdy z trzech partnerów wniósł swoje cele do koncepcji: dla techników wokół inżyniera ETH Martina Hintermanna z ETH nowy rower powinien oferować przede wszystkim zalety funkcjonalne. Powinien być w pełni resorowany i konstrukcyjnie uwzględniający sprężyste właściwości materiału ramy. Producent reprezentowany przez dyrektora zarządzającego – Damiana Wirtha ustalił limit ceny, który był o połowe niższy niż modele konkurentów, do których w przyszłości miał być porównywany. Spyce ma być wszechstronnym modelem w dziale rowerów górskich. Wreszcie projektant Daniel Irànyi chciał wykorzystać możliwości materiału w formowaniu formy i przełożyć na nią nową technologię.

Do opracowywania i kalkulacji ram oraz produkcji form, stosowano nowoczesne techniki, w tym oprogramowanie CATIA opracowane do budowy samolotów Dassault Mirage-Bauera. Dane można było przenieść do programu obliczeniowego, który wykorzystywał różne właściwości fizyczne struktur włóknistych, a także do frezowania form.

W pierwszej fazie projektu porównano cztery możliwe technologie wytwarzania. Należało podjąć decyzję między termoplastami topliwymi (np. poliamid) a termoutwardzalnymi nietopliwymi (np. żywica epoksydowa). Ostatecznie wybrano proces wtrysku żywicy. Żywica jest wtłaczana do zamkniętej formy wypełnionej tkaninami włóknistymi i utwardzana. W sztywnej przedniej części ramy zastosowano głównie lekkie i sztywne włókna węglowe. Sprężyste dolne rury tylnego trójkąta, które wydają się niezwykle cienkie, są wykonane ze stosunkowo rozciągliwych włókien szklanych. We współpracy z Politechniką w Chemnitz te elastyczne dolne rury tylnego trójkąta zostały uzupełnione o amortyzator, mechaniczno-hydrauliczne zawieszenie za siodłem.

Według czasopisma Move – Spyce to pierwszy rower z tak wyrafinowanym zawieszeniem.

Reasumując – Arrow Spyce to rower, który jest technologicznym majstersztykiem, nieporównywalnym z żadnym innym, który możemy spotkać na ścieżkach jak i trasach MTB.

 

 

Trzy projekty Arrow Space w trakcie tworzenia finalnego produktu: