Jak czyścić rower w 7. prostych krokach?
Umyj rower po jeździe, aby usunąć brud i zapewnić płynną pracę osprzętu
Rower pracuje płynniej, wydłuża się jego żywotność i wygląda lepiej, gdy jest czysty. Dzięki temu jazda będzie przyjemniejsza i na dłuższą metę zaoszczędzisz pieniądze.
Choć może być kuszące, aby po prostu schować go w garażu do następnej przejażdżki, nawet kilka minut spędzonych w regularnych odstępach czasu poprawi wrażenia z jazdy i żywotność roweru.
Bez względu na kształt kierownicy lub liczbę części zawieszenia roweru, wszelkie zabrudzenia będą ścierać ruchome części, jeśli zostaną na dłużej pozostawione na rowerze. Równie ważne, jak czyszczenie roweru po brudnej, mokrej jeździe, jest wyczyszczenie go po wycieczkach suchych i zakurzonych.
Oto jak wyczyścić rower szosowy lub górski w siedmiu prostych krokach.
Niezbędne do mycia roweru
- Źródło wody: wiadro lub wąż ogrodowy. Można użyć myjki strumieniowej, ale trzeba mieć na uwadze, że niewłaściwe jej stosowanie może doprowadzić do zabrudzeń przez uszczelki i skrócić żywotność łożysk lub tulei (zdecydowanie lepiej nie kierować jej bezpośrednio na uszczelnienia łożysk lub zawieszenia)
- Stanowisko pracy (opcjonalne, ale niewątpliwie pomocne)
- Pędzle. Kilka marek oferuje „zestaw szczotek do mycia rowerów” ze szczotkami do różnych zastosowań, ale jeśli ich nie masz, wystarczy kilka szczoteczek do zębów i stara szczotka do szufelki
- Urządzenie do czyszczenia łańcucha lub specjalna szczoteczka ze sztywnym włosiem, jeśli jej nie masz
- Odtłuszczacz
- Płyn do mycia rowerów (najlepiej ekologiczny)
- Smar do łańcuchów
- Ręcznik papierowy lub szmata
- Ircha
Krok 1: Wyczyść układ napędowyJeśli masz urządzenie do czyszczenia łańcucha to sprawa jest bardzo prosta – zastosuj się do instrukcji, która jest zawsze dołączona przy zakupie. Jeśli nie, wystarczy nałożyć odtłuszczacz i użyć pędzla. Szczotka do kasety i przerzutek będzie potrzebna w każdym przypadku.
Pamiętaj! Jeśli masz już szczotkę dedykowaną do układu napędowego to nie używaj jej do żadnej innej części roweru, zwłaszcza hamulców – zanieczyszczenie powierzchni hamowania brudem z łańcucha zrujnuje wydajność i może zmusić Cię do wymiany klocków hamulcowych.
Być może będziesz musiał użyć czegoś, aby usunąć uporczywy brud z takich miejsc, jak koła kopiujące, a niektóre szczotki mają właśnie do tego haczykowaty uchwyt. Pomóc w tym może śrubokręt płaski i szydło.
Krok 2: Wytrzyj tarcze lub powierzchnię hamującą
W tym momencie dobrze jest wytrzeć tarcze lub powierzchnię hamulca obręczowego.
Bez względu na to, jak ostrożnie czyścisz łańcuch, zawsze istnieje szansa, że błoto może dostać się na wirniki. Może również powodować problemy z hamulcami obręczowymi.
Rozpyl trochę odtłuszczacza na czysty ręcznik papierowy i wytrzyj wokół wirników.
Krok 3: Spłucz i nałóż detergent
Użyj węża lub wiadra i gąbki, aby zmoczyć rower i usunąć większość nagromadzonego błota i brudu.
Jeśli używasz myjki strumieniowej, odsuń się lub zmniejsz intensywność.
Rozpyl detergent wzdłuż głównych rur i obszarów najbardziej zabrudzonych.
Krok 4: Wyczyść szczotką
Po kilku czyszczeniach opracujesz własną rutynę – od przodu do tyłu lub od góry do dołu. Zwróć uwagę na ruchome części i użyj mniejszej szczotki, aby dostać się do węższych przestrzeni.
Szczotki w połączeniu z detergentem poluzują większość pozostałego brudu z roweru. Stara szmata jest bardzo przydatna do nawlekania za ciasnymi obszarami, takimi jak mechanizm korbowy i przednia przerzutka.
Krok 5: Spłucz
Spłucz rower świeżą wodą. Zakręć każdym kołem, aby wypłukać cały detergent z bieżnika. Sprawdź, czy wszystkie zabrudzenia zostały usunięte i wróć szczotką, jeśli pozostały, a następnie ponownie spłucz.
Krok 6: Wysusz
Jeśli masz stanowisko pracy, teraz jest dobry moment, aby wstawić do niego rower. Do wysuszenia roweru użyj starej ścierki lub skóry zamszowej.
Następnie, starannie unikając łamliwych powierzchni, wypoleruj go sprayem z PTFE lub silikonu. Wetrzyj go ręcznikiem papierowym lub miękką szmatką. To nie tylko sprawi, że Twój rower będzie błyszczał, ale także zmniejszy ilość brudu, który będzie się do niego przywierał podczas następnej wycieczki.
Nałóż smar na łańcuch podczas obracania pedałów. Zwróć uwagę na zalecenia producenta, ponieważ bardzo łatwo przesadzić z lubrykantem.
Jeśli rower nie stoi na stanowisku, musisz obracać pedały do tyłu. Użyj środka dyspergującego wilgoć na sworzniach przerzutki, zachowując szczególną ostrożność, aby uniknąć powierzchni hamowania.