Kompletny przewodnik zakupu roweru dla początkujących
Kupowanie roweru może być naprawdę trudne. Jeśli dopiero zaczynasz jeździć lub nie użytkowałeś roweru od kilku lat, wybór może wydawać się nieskończony. Celem stworzenia tego przewodnika jest pomoc w przygotowaniu do podjęcia właściwej decyzji i wyboru roweru, z którego będziesz zadowolony przez wiele lat.
1. Dlaczego kupujesz rower?
Liczba różnych typów rowerów dostępnych obecnie na rynku jest obecnie ogromna i nieporównywalna z tym co było 10-20-30 lat temu. W dalszej części tego artykułu omówimy różne dostępne typy rowerów, ale na początek musisz sobie odpowiedzieć, na jedno bardzo ważne pytanie – dlaczego naprawdę chcesz rower? Ma to kluczowe znaczenie dla wyboru roweru odpowiedniego do rodzaju jazdy, którą chcesz uprawiać.
Przy wyborze właściwego roweru odpowiedz sobie najpierw na poniższe pytania:
Co chcę robić na moim rowerze?
Niezależnie od tego, czy chodzi o weekendową jazdę z dziećmi, dojazdy do pracy, czy dołączenie do lokalnego klubu kolarskiego, odpowiedź na to pytanie jest kluczowa i nadrzędna.
Gdzie będę głównie jeździć?
Czy to na drodze (wygodna ścieżka rowerowa, asfalt) czy w terenie? Ulice miasta, ścieżki nad kanałami, a nawet plaża? Istnieje wiele miejsc, w które możesz zabrać ze sobą rower, tym niemniej posiadanie jasnego pomysłu jak chcesz go użytkować pomoże określić, jakiego rodzaju roweru potrzebujesz.
Ile czasu/umiejętności mam na opiekę nad rowerem?
Drogie rowery mają wysokie koszty eksploatacji, co w przypadku, jeśli planujesz serwisować je samemu nie jest kosztowną inwestycją, ale może się nią stać, jeśli obsługę będziesz każdorazowo zlecał profesjonalnemu serwisowi. Z drugiej strony, coś takiego jak jednobiegowy rower ma znacznie mniej ruchomych części i będzie wymagał znacznie mniej konserwacji.
Jaki masz plan na 6 do 12 miesięcy?
Warto pomyśleć o przyszłości. Dodatkowa kwota może teraz wydawać się dużym wydatkiem, ale jest tańsza niż dwukrotny zakup roweru. Jeśli planujesz poprawić kondycję i jeździć dalej, zaplanuj zakup roweru, który sobie z tym poradzi. Jeśli chcesz po prostu zabrać rower do sklepu, prawdopodobnie nie będziesz musiał wydawać większej ilości pieniędzy.
Wybierz rower dla siebie, który wykracza ponad Twoje potrzeby i pozwoli Ci z nim „dorosnąć”. Pozwoli to na stałe podnoszenie umiejętności i wydobycie pełnego potencjału.
2. Ustalenie budżetu
Bez budżetu zakup roweru może być prawdziwym wyzwaniem.
Z jednej strony, jak już wspomnieliśmy na początku, ilość typów rowerów oraz producentów jest obecnie tak duża, że nie mając ściśle ograniczonych ram kwotowych może się skończyć, ze wydamy na rower dużo więcej niż zakładamy.
Pamiętaj również o tym, że będziesz musiał sfinansować coś więcej niż tylko rower. Dodatkowe koszty, takie jak kask, bidon, strój czy rękawiczki, mogą się bardzo szybko sumować.
3. Wybór roweru
Gdy za sobą masz już określenie budżetu oraz przemyślaną kwestię do jakiej jazdy chcesz używać rower, zaczyna się najfajniejsza część – wybór roweru.
Istnieje naprawdę oszałamiająca liczba opcji, a jeśli dopiero zaczynasz jeździć na rowerze, możesz być zaskoczony, jak bardzo jest to skomplikowane.
Nawet jeśli wybrałeś rodzaj jazdy, która Cię interesuje, to wybór nadal jest bardzo duży (acz zawężony). Dlatego też rozpoczyna się teraz najobszerniejsza część przewodnika.
a. Wybór roweru – rodzaje i style
Oto najważniejsza decyzja, jaką zamierzasz podjąć: jakiego typu roweru potrzebujesz? To nie jest prosty wybór, ponieważ istnieje tak wiele różnych typów rowerów, które czasami „nachodzą” na siebie. W rzeczywistości na każdym rowerze można zrobić prawie wszystko. nie bez powodu rowery są przeznaczone do konkretnych zadań.
Ta sekcja dotyczy próby zdobycia roweru, który z jednej strony będzie Ci się podobał, a z drugiej ma największy sens w przypadku jazdy, którą chcesz uprawiać.
Kiedy zaczynasz, Twoja decyzja jest prawdopodobnie między trzema typami: rower szosowy, hybrydowy lub górski.
Stosując prostą analogie, możemy pokusić się o takowe:
Rower górski to samochód terenowy 4×4 – duża, bezpieczna opona, dobre zawieszenie z amortyzatorami, odporny na błoto, ale nie tak zgrabny i szybki na normalnych drogach.
Hybryda to typowy segemnt D – potrafi trochę z każdego rodzaju. Pojedzie zarówno w terenie (jak służbowy, to nawet poradzi sobie świetnie) jak również na płaskim asfalcie. Jednakże jeśli postanowisz nim wjechać w góry lub ustawisz do wyścigu, to okaże się, że w niczym nie jest idealny.
Rower szosowy to odpowiednik sportowego kabrio, albo sportowego coupe. Jest szybki, lekki, zwinny, świetnie wchodzi w zakręty na suchym i płaskim asfalcie. Wystarczy jednak zjechać z głównej drogi i zaczynają się problemy.
Rower górski
Podstawy
Rowery górskie są przeznaczone do jazdy w terenie. Zazwyczaj mają zawieszenie przednie lub pełne i szerokie, przyczepne opony.
Kluczowe cechy
– Zawieszenie, tylko przednie (hardtail) lub pełne zawieszenie.
– Grube opony
– Płaskie kierownice
– Generalnie cięższe niż rowery szosowe/hybrydowe ze względu na zawieszenie i większą wytrzymałość w trudnym terenie
– Zwykle mają hamulce tarczowe w stylu motocyklowym, które lepiej zatrzymują się w błotnistych warunkach
– Niższe przełożenie umożliwiające wjazd na strome wzniesienia
Dedykowane do:
– Jazda terenowa
Nie kupuj, jeśli:
– Większość swojej jazdy wykonujesz na drodze
– Masz ochotę kupić rower z zawieszeniem tylko dla wygody. Podczas gdy rower może pochłonąć kilka wstrząsów, stracisz dużo mocy, którą wkładasz w pedały przez zawieszenie i będziesz jeździł na cięższym rowerze, co sprawi, że będziesz wolniejszy i czuł się mniej komfortowo.
– Różne pozycje ułożenia rąk roweru szosowego są znacznie wygodniejsze na drodze niż zawieszenie roweru górskiego.
Co jeszcze:
Istnieją inne warianty specyficzne dla niektórych stylów jazdy, które znajdują się w sekcji „inne rowery”, ale raczej nie kupisz ich jako pierwszego zakupu.
Jeśli czujesz, że większość Twojej jazdy będzie odbywała się w terenie z odrobiną szosy (na przykład dojazdy), możesz kupić rowery górskie z blokowanym amortyzatorem. To może być dobry kompromis.
Rower hybrydowy
Podstawy
Rower hybrydowy to dokładnie to, co sugeruje nazwa, spotkanie dwóch światów kolarstwa. Rowery hybrydowe są zbudowane w oparciu o spektrum, z których niektóre są znacznie bliższe rowerom szosowym, a inne znacznie bliższe rowerom górskim. Biorą elementy każdego z nich, aby stworzyć rower, który poradzi sobie w wielu różnych sytuacjach.
Kluczowe cechy
Z roweru szosowego:
– Węższe, ogólnie śliskie opony
– Wyższe przełożenie dla większych prędkości
Z roweru górskiego:
– Wyższa pozycja, dzięki czemu idealnie nadają się do obserwacji samochodów w ruchu ulicznym i szybsze reakcje
– Płaskie kierownice
– Bardziej komfortowa pozycja z mniejszym naciskiem na ramiona
– Czasami mają amortyzator
– Łatwe w montażu akcesoria, takie jak błotniki
– Opony są wąskie, ale zwykle są szersze niż przeciętny rower szosowy, co oznacza, że można jeździć przy niższym ciśnieniu dla dodatkowego komfortu.
Dedykowane do:
– Jazda miejska
– Dojazdy
– Ludzi, którzy wybierają mieszankę terenu
– Jazda z rodziną
– Bieganie po sklepach itp. (zwykle jest to najtańszy rodzaj rowerów)
– Turystyka
Nie kupuj, jeśli
– Zamierzasz jeździć na poważnie w terenie
– Chcesz odbyć długie przejażdżki szosowe. Brak pozycji rąk i dodatkowa waga sprawiają, że są dalekie od ideału.
Co jeszcze
Ryzyko kupna roweru, który jest prawdziwym skarbem we wszystkich branżach, polega na tym, że nie są one w 100% dostosowane do żadnej rzeczy. Jeśli skłaniasz się do jazdy na drogach lub w terenie przez większość swojej jazdy, zaangażowanie albo w rowery górskie albo szosowe jest prawie na pewno właściwą decyzją.
Rower szosowy
Podstawy
Dzięki wąskim oponom, sztywnym/lekkim ramom i opadającej kierownicy, te rowery są przeznaczone do jednego celu: szybkiego poruszania się po drogach przy możliwie najmniejszym wysiłku.
Kluczowe cechy
– Wąskie, gładkie opony (zwykle 23-28mm)
– Opuszczona kierownica, która umożliwia wiele pozycji ułożenia dłoni
– Sztywne ramy umożliwiające większy transfer mocy (m.in. nie tracimy siły na pracę amortyzatora)
– Przełożenia z dużymi zakresami, które umożliwiają szybkie poruszanie się po płaskim terenie
Dedykowane do:
– Jazda szosowa
– Turystyka
– Dojazdy
Nie kupuj, jeśli
Planujesz zjechać w teren – tym niemniej jeśli chcesz łączyć jazdę po asfalcie z jazdą w terenie rozważ zakup roweru typu gravel.
Co jeszcze:
Nawet w rowerach szosowych istnieją różne typy modeli (tak jak wspominaliśmy – nie jest łatwo wybrać właściwy) – z bardziej agresywnymi ramami, które pozwalają się obniżyć jak i bardziej aerodynamiczne do wyścigów lub inne ekstremalne ramy ze swobodną geometrią na dłuższe przejażdżki lub wycieczki.
Pozostałe typy rowerów
Te rowery znajdują się na osobnej liście, ponieważ jest mniej prawdopodobne, że będą Twoim pierwszym zakupem. W większości są to bardziej specjalistyczne rowery przeznaczone do konkretnego celu.
Bazujące na rowerach górskich:
Downhill
Wariant roweru górskiego zaprojektowany specjalnie do wyścigów zjazdowych
Fat bike
Rower górski z bardzo szerokimi oponami przeznaczony do jazdy po nierównych nawierzchniach, takich jak piasek czy śnieg.
Jump bike
Rowery przeznaczone do skakania mieszczą się gdzieś pomiędzy rowerem górskim a BMX i są zaprojektowane specjalnie do wykonywania trików.
Bazujące na rowerach szosowych
Przełajowy
Rowery przełajowe to rowery szosowe, które mogą trafić na dziki szlak. Zazwyczaj mają opony z guzkami, hamulce tarczowe i mocniejsze ramy, aby poradzić sobie z dodatkowym obciążeniem podczas jazdy w terenie.
Gravel
Rower typu gravel mieści się gdzieś pomiędzy rowerem szosowym, a przełajowym i jest przeznaczony do obszarów, w których jest dużo dróg bez asfaltu. Zwykle są nieco wyższe z przodu niż rowery szosowe, co zapewnia dodatkowy komfort dzięki szerszym przełożeniom, które ułatwiają jazdę w terenie.
Time Trial
Rowery do jazdy na czas lub TT są specjalnie zaprojektowane do wyścigów na czas. Mają one przymocowane z przodu drążki aerodynamiczne, aby umożliwić rowerzyście uzyskanie najbardziej aerodynamicznej pozycji zapewniającej największą prędkość.
Pozostałe
Elektryczny
Rowery elektryczne mają wbudowany silnik, który można naładować, aby dać rowerzyście dodatkowy impuls. Są one powszechnie używane w miastach i sprawiają, że pagórkowate tereny są mniej zniechęcające dla niedoświadczonych rowerzystów.
Miejski
Rowery miejskie przeznaczone są do krótkich miejskich przejażdżek. Często mają bardzo mało biegów i są wyposażone w akcesoria, takie jak kosze do praktycznych podróży. Użytkownicy zazwyczaj siedzą w pozycji wyprostowanej, a zaokrąglona kierownica obraca się dla dodatkowego komfortu.
BMX
Skrót BMX oznacza Bicycle Motor Cross. Są to małe rowery przeznaczone do wyścigów terenowych i jazdy kaskaderskiej.
Leżący
Rowery poziome pozwalają rowerzystom podczas jazdy na przyjęcie pozycji półleżącej. Zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i zmniejszeniu napięcia i zmęczenia, szczególnie w górnych partiach ciała.
Składak
Rowery składane (potocznie: składak) przeznaczone są do dojazdów do pracy i są często używane przez osoby podróżujące pociągiem. Ich niewielkie rozmiary i łatwość przenoszenia sprawiają, że są idealne na krótkie podróże.
Jednobiegowy / fixie
Rowery jednobiegowe i rowery ze stałym biegiem otrzymują nieco inną kategorię, ponieważ mogą być stosowane do wielu różnych typów rowerów. Zazwyczaj są to wariacje na temat ram rowerów górskich/hybrydowych. Są to proste maszyny bez przerzutek, a różnica polega na tym, że rowery jednobiegowe są w stanie swobodnie się obracać (tylne koło obraca się, gdy przestajesz pedałować), podczas gdy rower z ostrym przełożeniem porusza się tylko wtedy, gdy pedałujesz.
Główną zaletą tego typu rowerów jest skrócenie czasu i pieniędzy związanych z konserwacją, ponieważ jest mniej ruchomych części, które mogą ulec zniszczeniu i zepsuciu.
b. Wybór roweru – materiał
Rowery są wykonane z wielu różnych materiałów, a budżet i powód, dla którego jeździsz, będą decydować o tym, który jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni.
Punktem wyjścia jest zwykle stal, przechodząca na aluminium, włókno węglowe (carbon), a następnie tytan. Pamiętaj, że niekoniecznie oznacza to, że materiały są uporządkowane pod względem jakości.
Zacznijmy od stali. Chociaż najtańsze ramy mogą być stalowe, nie oznacza to, że jest to najgorszy wybór dla materiału rowerowego. Dobrze wykonana stalowa rama jest wygodniejsza niż aluminium, trwalsza niż włókno węglowe i może być dla Ciebie idealną opcją. Podobnie włókno węglowe może być najlżejszym i najbardziej aerodynamicznym materiałem, ale w swojej cenie początkowej może być słabe, więc może być lepiej, jeśli zdecydujesz się na aluminium.
Cena będzie kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze materiału na początek.
Gdy dojdziesz do wyższych cen, będziesz dokonywał wyborów z różnych powodów, a powód, dla którego jeździsz, będzie dyktował najlepszy materiał. Kolarze szosowi będą chcieli mieć najsztywniejszy dostępny rower, aby uzyskać najwyższe prędkości, podczas gdy ci, którzy jeżdżą w terenie, będą poszukiwać komfortu i trwałości. Chociaż wszystkie te materiały mogą częściowo działać na tych frontach, niektóre mają przewagę nad innymi. Przeanalizujmy trzy najpopularniejsze materiały.
Stal
Stal to tradycyjny materiał, który od wielu lat jest używany do budowy rowerów. Ramy stalowe słyną z komfortu, wytrzymałości i trwałości. Stal może być również łatwa do naprawy, ponieważ można wykuć wgniecenia lub zagięcia. Jest to bardzo przystępny materiał, z którego można korzystać, szczególnie w porównaniu z ramami z włókna węglowego i tytanu.
Plusy:
– Idealny do zwiedzania i długich wypraw (łatwiej jest znaleźć kogoś, kto spawa stalową ramę na całym świecie, niż specjalistę od włókna węglowego)
– Dobry dla cięższych jeźdźców, ponieważ generalnie jest to bardzo mocny materiał.
– Rowery stalowe słyną z wygody, ponieważ w ramie jest nieco więcej luzu.
Minusy:
– Stal może rdzewieć znacznie szybciej niż aluminium, więc jeśli mieszkasz w wilgotnym klimacie, może to nie być najlepszy wybór.
– Generalnie cięższy niż aluminium lub włókno węglowe.
Aluminium
Materiał ten jest naturalnie lekki i sztywny oraz nie rdzewieje. Jest to niezawodny wybór, chociaż dodatkowa sztywność ram w porównaniu ze stalą oznacza, że mogą być mniej wygodne. Często mają szersze rury niż ramy stalowe, ponieważ materiał jest na ogół słabszy.
Plusy:
– Mniej podatny na rdzę, dzięki czemu jest dobrą opcją na rower turystyczny lub zimowy.
– Sztywność oznacza świetne przenoszenie mocy przez ramę.
– W dolnej części skali cenowej rama aluminiowa w przyzwoitej cenie jest prawie zawsze lepsza niż tanie włókno węglowe.
Minusy:
– Ogólnie sztywniejszy i mniej wygodny niż stal lub włókno węglowe (ale nie zawsze tak jest)
– Dodanie sztycy podsiodłowej lub widelców z włókna węglowego może poprawić komfort i jest powszechne w wielu topowych rowerach aluminiowych.
Włókno węglowe (carbon)
To bardzo lekki i sztywny materiał. Jako niemetalowe zastosowanie włókna węglowego do budowy rowerów ma ogromne zalety konstrukcyjne. Materiał można manipulować w aerodynamicznych kształtach i dostrajać w celu zwiększenia sztywności i wytrzymałości w określonych obszarach ramy. Rowery z włókna węglowego stają się teraz bardziej przystępne, zwłaszcza na poziomie podstawowym.
Plusy:
– Lekki (zaledwie 700g!), ale wciąż niesamowicie mocny.
– Aerodynamiczne kształty ramy, ponieważ formowanie jest znacznie łatwiejsze.
– Karbonowa rama może przetrwać całe życie, jeśli jest dobrze utrzymana, podczas gdy producenci określają, że czas życia aluminium ma 5-10 lat.
Minusy:
– Naprawy są świetne, ale tam, gdzie metalowa rama wygina się i wgniata, rama z włókna węglowego może pękać i musi zostać naprawiona przed ponownym użyciem.
– Nie jest tanie, choć z biegiem lat stają się coraz bardziej przystępne
– Tania rama z włókna węglowego rzadko jest lepsza niż równoważna cenowo rama aluminiowa.
c. Wybór roweru – rozmiar ramy
Ta sekcja może być najważniejszą częścią tego przewodnika.
Nie rozważałbyś zakupu pary butów do biegania o trzy rozmiary za małych i wyjścia na jogging – dokładnie ta sama logika dotyczy rowerów. Jazda na czymś za małym lub za dużym jest nie tylko niewygodna, ale może prowadzić do poważnych i długotrwałych kontuzji.
Znając swoje pomiary
Kluczowymi informacjami, których będziesz potrzebować, są Twój wzrost i wewnętrzny wymiar nogi. Pomogą Ci one wybrać rower, który jest dla Ciebie odpowiedni.
Wybór rozmiaru ramy
Teraz, gdy znasz swoje wymiary, możesz zacząć patrzeć na rozmiary ram.
Warto wesprzeć się dostępnymi w Internecie kalkulatorami jak np. https://calcoolator.pl/rozmiar_ramy_rowerowej.html
Pamiętaj, że proste tabele rozmiarów ram należy traktować jako ogólna pomoc. Natomiast producenci ram czasami mają małe różnice w rozmiarówkach (podobnie jak producenci odzieży). Różnice nie są duże (z reguły 2cm na długości ramy, ale jak już wcześniej wspomnieliśmy – rozmiar ma znaczenie).
d. Wybór roweru – komponenty i specyfikacje
Komponenty i specyfikacje to ostatnie ważne rzeczy, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Kiedy budujesz rower od ramy w górę, są to dodatkowe części, które należy dodać, aby rower był użyteczny. Obejmą one wszystko, od sztycy podsiodłowej po kierownicę, od typu łańcucha po siodełko.
Aby ta sekcja była jak najprostsza, skupimy się na 3 rzeczach; koła zębate, hamulce i koła. Są to elementy, które prawdopodobnie będziesz mógł wybierać przy zakupie roweru. Hamulce i przekładnie są zwykle łączone w jeden „zestaw grupowy”, który jest zbiorem części, który obejmuje między innymi tarczę, kasetę, przerzutki i dźwignie.
Największą część zakupu, zaraz po ramie, stanowią komponenty. Decydując się na komponenty lepszej jakości, możesz dodać tysiące złotych do roweru. Weźmy na przykład opcje Shimano ze średniej półki. Pełna grupa sprzętowa Ultegra to około 950 zł więcej niż zestaw 105. Dodaj lepszy zestaw kół, a różnica między dwoma modelami może wynosić 1600 zł lub więcej. Producenci czasami mieszają elementy różnych zespołów, aby obniżyć koszty.
Ale lepsze nie oznacza tego samego dla wszystkich. Wyższa jakość oznacza również droższe, drogie części zamienne i skomplikowane elementy, takie jak baterie wymagające częstszego ładowania. Koszty rosną, gdy osiągasz wyższy poziom, ponosząc ogromne dodatkowe koszty za kilka gramów oszczędności na wadze. To może być dokładnie to, czego szukasz, jeśli jesteś profesjonalnym kolarzem z zespołem mechaników wokół siebie, którzy dbają o każdą część. Ale jeśli jesteś amatorem weekendowym rowerzystą, podejrzewamy, że będziesz szukał czegoś nieco innego.
Przerzutki
Czy liczba biegów w rowerze naprawdę ma znaczenie? Krótka odpowiedź brzmi: nie.
Liczy się posiadanie odpowiednich przełożeń, które zazwyczaj obejmują wystarczająco niski bieg dolny, abyś mógł podjeżdżać pod górę, i wystarczająco wysoki górny bieg, aby osiągnąć pożądane prędkości bez konieczności zbyt szybkiego pedałowania. Niektóre rowery w ogóle nie mają przerzutek. Rowery ze stałym biegiem i jednobiegowe poruszają się na jednym zębie, co oznacza, że jedynym sposobem na wygenerowanie dodatkowej mocy jest mocniejsze pedałowanie.
Większość z Was będzie patrzeć na rowery z przerzutkami, więc jak wybrać przerzutki przy zakupie roweru? Większość rowerów będzie miała przednią tarczę i tylną kasetę. Przednia tarcza waha się od jednego do trzech przełożeń (znanych jako potrójne). Tylna kaseta ma zwykle 10 lub 11 prędkości, chociaż możliwych jest wiele różnych odmian.
Kluczowym elementem przekładni nie jest liczba, ale przełożenie. To jest różnica między twoim największym pierścieniem z przodu a najmniejszym trybikiem z tyłu i na odwrót. To może bardzo szybko się skomplikować, więc nie zamierzam próbować wyjaśniać tego wszystkiego tutaj.
Decyzja, którą podejmiesz na większości rowerów, będzie dość ograniczona. Jeśli już zdecydowałeś się na model, będziesz bardzo ograniczony tym, co oferuje producent. Zawsze możesz doposażyć inny zestaw kół zębatych, ale może to być skomplikowane i kosztowne. W zależności od odpowiedzi na nasze pierwsze pytanie „dlaczego chcesz rower?”, pomoże to w podjęciu pewnych decyzji dotyczących przerzutek.
Planujesz podróżować na długich dystansach i chcesz łatwo wjechać na wzgórza? Być może szukasz kompaktowego mechanizmu korbowego z 36-zębową kasetą z tyłu, która zapewni ci trochę dodatkowego zakresu w dolnym zakresie. Planujesz ścigać się na krótkich dystansach? Możesz zdecydować się na pojedynczą tarczę z przodu i bardzo wąski zakres kół zębatych na kasecie z tyłu, aby zapewnić bardzo małe skoki między biegami, aby utrzymać moc. Możliwości są prawie nieskończone, ale warto poświęcić trochę czasu na zastanowienie.
Hamulce
Hamulce są zasadniczo podzielone na dwa rodzaje: hamulce szczękowa i hamulce tarczowe.
Hamulce szczękowe to tradycyjne hamulce montowane nad kołem. Istnieją dwa rodzaje: zacisk, który jest jednym mechanizmem mocowanym pojedynczą śrubą oraz hamulce cantilever, które mają dwa ramiona zamontowane po każdej stronie widelca.
Hamulce tarczowe znajdują się blisko środka koła i można je porównać do hamulców motocyklowych. Od dawna można je znaleźć w rowerach górskich, a ostatnio wprowadzono je do rowerów szosowych.
Chociaż jest to ważna część roweru, rzadko jest to wybór, którego dokonujesz dla poszczególnych modeli. Rowery są przeznaczone do hamulców szczękowych lub tarczowych, dlatego wymagają różnych mocowań, prześwitów widelca i kół. W przypadku niektórych rowerów szosowych hamulce tarczowe są teraz opcją w miarę zwiększania zakresu, ale wiąże się to z dodatkowym kosztem, a nie prostą zamianą.
Przewaga hamulców tarczowych nad hamulcami obręczowymi jest widoczna w następujący sposób:
– Montaż w pobliżu środka
– Umieszczenie ich dalej od opony oznacza, że są mniej narażone na błoto i żwir.
– Tarcze hamulców tarczowych są wykonane z mocniejszych materiałów niż obręcze kół, co oznacza, że klocki można zaprojektować tak, aby wytrzymały dłużej (choć ze względu na małą powierzchnię nie jest tak w każdych warunkach).
– Szybciej zatrzymują rower, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.
– Koła w układach hamulców tarczowych można zaprojektować na lżejsze, ponieważ felgi nie muszą być tak grube, aby poradzić sobie z hamowaniem.
– Koła z hamulcami tarczowymi mają tendencję do dłuższej żywotności, ponieważ nie zużywają się obręcze, które osłabiają koło.
Powiedziawszy to wszystko, hamulce tarczowe nadal nie zostały zatwierdzone przez UCI do wyścigów, ponieważ ostre krawędzie są postrzegane jako niebezpieczne w wypadku. Wielu rowerzystów nadal preferuje hamulce szczękowe, ponieważ są one lżejsze, a więcej ponieważ są stosowane w większej ilości rowerów co oznacza, że łatwiej jest znaleźć zamiennik w sytuacji awaryjnej.
Koła
Podobnie jak w przypadku hamulców, wybór kół ma większy wpływ na model, który wybierzesz, a nie odwrotnie. Oznacza to, że rowery będą wyposażone w określony zestaw kół i generalnie nie będziesz mieć możliwości ich zamiany. Zdecyduj z góry, czy rodzaj koła jest dla Ciebie ważny i uwzględnij to w procesie podejmowania decyzji.
Poniżej omówimy prawdopodobne wybory, których będziesz musiał dokonać na rowerach szosowych i górskich. Porady podane w sekcjach dotyczących rowerów szosowych i górskich można zastosować do rowerów hybrydowych.
Na marginesie, wybór hamulców i przełożeń będzie również determinował wybór kół. Będziesz potrzebować innej piasty, aby pomieścić 10 lub 11 biegów i różne koła do hamulców tarczowych lub szczękowych. Jeśli dokonasz wyborów we właściwej kolejności, wybór koła dla tego tematu, miejmy nadzieję, będzie już jasny.
ROWER SZOSOWY
Większość kół do rowerów szosowych ma standardowy rozmiar 622 mm, często określany jako „700c”. Więc jeśli rozmiar nie jest tym, co szukamy, jakie opcje są dostępne w przypadku koła do roweru szosowego?
Aerodynamiczne koła z głębokimi obręczami są idealne do jazdy na czas, lekkie koła do wspinaczki są świetne na góry i na dłuższe dystanse, a koła turystyczne, są zazwyczaj mocniejsze z większą liczbą szprych, aby zapobiec problemom mechanicznym. Często będą one zależeć od rodzaju kupowanego roweru, ponieważ producenci zmienią koła, aby pasowały do typu roweru, który sprzedają. Na najniższym poziomie rynku rowerów zasadniczo dostaniesz to, co otrzymasz, ale są one łatwym elementem do ulepszenia w przyszłości, jeśli masz pieniądze.
Po drugie będziesz miał wybór między oponami bezdętkowymi a oponami dętkowymi. Opony dętkowe to zwykłe opony z dętką, podczas gdy opony bezdętkowe mają specjalną felgę, co oznacza, że nie potrzebują dętki (jak opona samochodowa). Jest mało prawdopodobne, abyś miał wybór na rowerze dla początkujących.
Ostatnim punktem do rozważenia będzie szerokość opony. Jeszcze kilka lat temu opony o szerokości 23 mm były standardem, podczas gdy teraz 25 mm i 28 mm są równie powszechne. Szersze opony mogą być znacznie wygodniejsze, ponieważ jeżdżą przy niższym ciśnieniu, ale także zmniejszają opory toczenia, dzięki czemu mogą być szybsze.
ROWER GÓRSKI
W przypadku rowerów górskich kluczową decyzją, którą będziesz musiał podjąć, jest rozmiar kół. Dostępne są trzy rozmiary, najważniejsze korzyści wymieniono poniżej.
– Koła 26” to główne koła w większości rowerów górskich. Przez długi czas były jedynym dostępnym rozmiarem.
– Koła 29” stały się w ostatnich latach znacznie bardziej popularne. Kluczowymi zaletami 29-tek jest ich zdolność do łatwiejszego toczenia się po małych obiektach, duży prześwit – chroniący cenne komponenty przed niebezpieczeństwem – a także bardzo dobrze nadają się dla wyższych rowerzystów. Z drugiej strony sprawiają, że rower jest cięższy, co oznacza, że wolniej przyspiesza i są cięższe do jazdy pod górę.
– Koła 27,5” (650B) są jeszcze nowsze. Podobno łączą w sobie najlepsze elementy kół 26 i 29 cali.
e. Wybór roweru – czym przejmować się nie warto
Aby zakończyć naszą sekcję dotyczącą wyboru roweru, chcemy omówić kilka rzeczy, które mogą wydawać się bardzo ważne, ale zalecamy, aby nie przejmować się nimi zbytnio.
Siodełko
Twoje ciało łączy się z rowerem tylko w trzech miejscach, a siodełko jest z nich najważniejsze! Jednak nie pokładaj nadziei w siodełku, które jest dostarczane z rowerem, który jest właściwy.
Nie jest niczym niezwykłym przejechanie kilku siodeł, zanim usiądziesz na właściwym. Siodło to bardzo osobisty wybór i to, co pasuje jednej osobie, może być zupełnie niewłaściwe dla innej. Możesz mieć szczęście i odkryć, że siodełko dołączone do Twojego roweru jest dla Ciebie idealne, ale jeśli nie, nie pozwól, aby było ono czynnikiem decydującym! Są łatwe do wymiany i (stosunkowo) niedrogie.
Niekoniecznie oczekuj, że twoje pierwsze przejażdżki będą wygodne: przyzwyczajenie się do siedzenia na rowerze zajmie trochę czasu, więc przejedź siodełkiem kilka przejażdżek, zanim wydasz finalny werdykt.
Pedały
Pedały to kolejna łatwa do zmiany część roweru. Większość będzie wyposażona w płaskie plastikowe pedały, choć, jak na ironię, droższe rowery w ogóle nie mają pedałów! Dzieje się tak, ponieważ istnieje wiele różnych możliwości dopasowania pedałów do różnych rodzajów butów za pomocą systemu znanego jako „bez klipsów” (choć, z jeszcze większą ironią, te faktycznie się wpinają!).
Więc nie martw się o pedały. Możesz je ulepszyć, zdecydować się na założenie klipsów na palce, aby przymocować buty, pobawić się klipsami lub innymi opcjami. Używaj tego co otrzymałeś i zmień później.
Kolor
Świetny rower może mieć okropny kolor i często nie masz wyboru! Obecnie bez problemu możesz oddać ramę do zmiany koloru. Zwróć przy tym uwagę na czas realizacji i cenę zmiany koloru – gdyż jest ona często zależna od pory roku.
4. Zakup roweru – kluczowe pytania
Teraz już wiesz, co chcesz kupić i czas uzbroić się w kilka kluczowych pytań.
Możesz myśleć, że dotyczy to wyłącznie zakupów w sklepie, ale nie bój się zadawać tych pytań również online.
Zawarliśmy kilka ważnych pytań, które należy zadać przy zakupie używanego roweru.
O ROWERZE
– Czy ten pasuje do mnie?
– Czy uważasz, że będzie pasować do rodzaju jazdy, którą chcę uprawiać?
– Jakie inne podobne modele są dostępne?
– Jak ten rower wypada w porównaniu z innymi rowerami w tym samym przedziale cenowym, zaprojektowanymi do tego samego celu?
– Czy otrzymałbym coś znacznie lepszego, gdybym wydał „x” więcej?
– Jakie byłyby korzyści?
– Czy otrzymałbym coś znacznie gorszego, gdybym wydał „x” mniej?
– Na czym bym stracił?
– Czy oferujecie jazdę próbną?
– Czy oferujecie usługę montażu roweru dla mnie?
CENA PLN
– Czy możesz zawrzeć umowę?
– Czy dorzuciłbyś kilka akcesoriów, żebym się rozkręciła?
– Czy oferujecie gwarancję?
– Czy ten rower ma szansę wkrótce trafić do promocji?
KONSERWACJA
– Czy zainstalujesz jakieś akcesoria, które kupię podczas sprawdzania konfiguracji?
– Czy oferujecie stałą obsługę serwisową?
– Czy któraś z części tego roweru jest naprawdę droga w wymianie?
– Jak myślisz, jakich podstawowych testów powinienem się nauczyć?
Z DRUGIEJ RĘKI
– Jak myślisz, ile kilometrów przejechał rower?
– Czy ten rower miał jakieś awarie?
– Czy rower miał regularne serwisy?
– Czy w rowerze wprowadzono jakieś modyfikacje?
– Kiedy ostatnio wymieniano łańcuch/zestaw korbowy/tarczę?
– Czy znasz jakieś problemy z rowerem?
– Czy masz coś przeciwko, jeśli mój lokalny sklep rowerowy najpierw to sprawdzi?
– Czy dostarczasz, jeśli tak, z jakiego kuriera korzystasz i jak zostanie zapakowany rower?